1633

Terugblik World Press Photo Exhibition 2021

Helmond 22 januari – 13 februari 2022

Vanwege de verlengde lockdown was het niet mogelijk om de World Press Photo Exhibition dit jaar plaats te laten vinden in De Cacaofabriek in Helmond. In de laatste week voorafgaand aan de opening besloten we daarom de expositie in zijn geheel te verhuizen naar het glazen paviljoen van theater Het Speelhuis. De 120 meter lange glaswand als decor voor de foto’s die naar buiten toe worden tentoongesteld; dat bleek dé oplossing.

1589

Opbouw World Press Photo in theater Het Speelhuis in Helmond
 

Online opening

Na een dag sjouwen en bouwen openden we op vrijdag 22 januari de tweede editie van van deze wereldberoemde fototentoonstelling. Deze keer niet fysiek, maar online via een gedeelde video. Elly Blanksma (burgemeester Gemeente Helmond) plaatste voor ons de eerste pijl om de looprichting van de route aan te duiden. Aan het woord kwamen ook o.a. Marika Cukrowski (Exhibitions Manager and Curator World Press Photo Foundation), Marvin Corneille (Cultuurbegeleider Stichting Openbare Basisscholen Helmond) en Tommie Niessen (verpleegkundige/ auteur ‘Tommie in de zorg’). Binnen een week werd deze digitale aftrap door maar liefst 6,5 duizend mensen bekeken.

‘Buiten-expo’ groot succes

In de 23 dagen dat de expo stond kwamen er zo'n 10.000 mensen kijken. Half zittend op de fiets, het hondje aan de lijn, boodschappentas nog stevig vast. Maar ook met pen en papier in de aanslag, verwarmd door andermans armen of het skateboard in de hand. Bijzonder om zoveel nieuwe nieuwsgierigen met deze buiten-expo te bereiken.

Mochten we volgend jaar vrij zijn van coronamaatregelen - laten we het hopen - dan zal de expositie terugkeren naar De Cacaofabriek, waar de beelden nog beter tot hun recht komen. Ook biedt ons dat de mogelijkheid om geïnteresseerden te ontvangen op een meer comfortabele wijze én om een nog uitgebreider onderwijsprogramma te realiseren. Noteer alvast met potlood: januari/ februari 2023.

1586
1300 leerlingen/ studenten bereikt

Geïnspireerd door World Press Photo gingen 23 groepen 7 en 8 van OBS Helmond zelf aan de slag met fotografie in het project 'Blik op de wereld'. In groepjes van vijf trokken zij hun eigen wijk in om samen één beeldverhaal te maken. Dat beeldverhaal werd gelijktijdig met World Press Photo tentoongesteld in Het Speelhuis gedurende de afgelopen 3 weken.



1584

Workshops in de klas door Stichting Openbare Basisscholen Helmond i.s.m. Beam It Up.
 

Extra onderwijsprojecten

Speciaal voor deze editie stelde onderwijspartner van het eerste uur Stichting OBSH ook een educatieve route samen voor de jeugd. Middels deze papieren rondleiding kregen kinderen en jongeren achtergrondinformatie over World Press Photo en werden ze door vragen aan het denken gezet over de indrukwekkende beelden. Maar liefst 1300 leerlingen en studenten van o.a. Stichting OBSH, De Kempel en ROC ter AA bekeken en beleefden de expo met deze educatieve route in de hand. Ook kwamen jongeren op eigen initiatief kijken.

CultuurContact maakte het daarnaast mede mogelijk dat scholen die niet in de gelegenheid waren naar Het Speelhuis te komen, toch op afstand vanuit de klas een kijkje konden nemen met een daarvoor bestemde onderwijsvideo.

1587

Expo-bezoek door diverse klassen en groepen uit het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
 

We zijn verheugd en vereerd te mogen aankondigen dat naast Stichting OBSH ook de OMO Scholengroep, Jan van Brabant College, De Kempel en ROC ter Aa hebben aangeven vaste onderwijspartner te willen worden van World Press Photo Helmond. Deze gebundelde kracht stelt ons in staat om de jeugd blijvend te bereiken en hun blik op de wereld te verruimen, van Primair Onderwijs tot en met HBO. En met zo'n stevig partnerschap blijft het mogelijk de tentoonstelling in Helmond gratis toegankelijk te houden, ook voor (groot)ouders, broers en zussen, vrienden, buren en andere geïnteresseerden.
 

Jong en oud

Over die grootouders gesproken... De Cacaofabriek vindt het belangrijk dat elke inwoner van Helmond de mogelijkheid krijgt om World Press Photo te beleven. Zo werd er een aangepaste ontvangst georganiseerd voor bewoners en vrijwilligers van zorgcentrum de Ameideflat. Zij kozen namelijk World Press Photo als bestemming van hun wekelijkse wandeling. Julienne Tullemans (programmeur expo De Cacaofabriek) sprak met hen in het bijzonder over de winnende foto van Mads Nissen met als onderwerp ‘de coronaknuffel’. Dat zorgde bij zowel bewoners als vrijwilligers voor veel herkenning.

1630

Speciale ontvangst voor bewoners en vrijwilligers van zorgcentrum de Ameideflat.
 

In navolging op de expositie van de afgelopen weken ontwikkelde Lang Leve Cultuur/Werkgroep Aandacht voor Ouderen bovendien een programma, waarbij De Museumdocent bij zorginstellingen op locatie in gesprek gaat met ouderen aan de hand van een foto uit World Press Photo Exhibition 2021. “We praten met ouderen door over de beelden uit deze tentoonstelling, maar ook over andere beelden in het nieuws die zij nooit zijn vergeten. De verhalen die bovenkomen worden vastgelegd en later dit jaar gepubliceerd in een mooie krant,” aldus Annique van den Heuvel (CultuurContact).
 

Lokale verhalen over wereldse thema's

Ook andere lokale verhalen werden al vastgelegd in aanloop naar de expositie. Met één van de 60 foto's uit Exhibition 2021 als inspiratiebron, spraken mensen uit de regio over thema’s die er voor hen toe doen. Het Eindhovens Dagblad ging op pad om de persoonlijke verhalen van Bilal, Tristan, Dilara en Julienne vast te leggen. Zo zie je dat de wereldse thema's uit World Press Photo ook lokaal raken.



Betekenisvolle bijdrage

Bijzonder waren de bezoeken die we samen met partner Driessen Groep organiseerden, voor geïnteresseerden uit het publieke veld. Zestig mensen met betekenisvolle banen binnen de overheid, het onderwijs en de zorg in onze regio kregen een rondleiding en spraken met elkaar na over de beeldverhalen in deze expositie. Uiteraard bleef ook de lokale impact van deze wereldse thema's niet onbesproken. "Het mooie van deze foto's is dat ze je eerst raken in je hart, waardoor daarna ook je hersenen aan het werk gezet worden," aldus Jeroen Driessen (directeur Driessen Groep). Bijzonder hoe deze ontmoeting de verhalen op weer een andere manier liet leven.

1585

Hoofd en hart geraakt door bijeenkomsten i.s.m. Driessen Groep.
 

En nog dit

Misschien heb je ze wel gezien: in de binnenstad, Brandevoort of Winkelcentrum de Bus. Met hulp van Helmond Marketing en grote dank aan alle lokale ondernemers die hun etalage beschikbaar stelden, kreeg je door meer dan 30 winkelruiten een sneak preview van de prachtige fototentoonstelling.

1583
Dank

Een groot dankjewel aan het hele team wat achter de schermen heeft gebouwd, georganiseerd, ontvangen, geschreven, gefotografeerd, rondgeleid, toegelicht, etc. Aan de 10.000 geïnteresseerden uit de omgeving die de expositie hebben bezocht. En aan al onze partners en sponsoren voor de betrokkenheid, het enthousiasme en de vastberadenheid waarmee we World Press Photo naar Helmond wisten te halen.

Alle foto's en video's uit deze terugblik zijn vervaardigd door onze eigen beeldmakers. Met speciale dank aan Dave van Hout, Josanne van der Heijden, Laura Maessen en Biek van Bree.

1631
Cacaofabriek logo

Kies een taal