Acteren op toneel en in film

DI 07 NOV | ACTEREN OP TONEEL EN IN FILM
Jack Nicholson: de acteur of het personage?

Je arm optillen is een beweging, maar als je er iemand mee slaat is het ineens een handeling. Een acteur die zijn arm optilt, wil dat het publiek die beweging als een handeling van zijn personage ziet. Hoe wordt een echte beweging een fictieve handeling? Hoe hard hebben toneel-acteurs het publiek nodig om personages te worden? Hoe moeten we de afgrenzing tussen toneel en publiek begrijpen? En werkt dit bij film hetzelfde? Ook daar wordt immers geacteerd? Welke gevolgen heeft de camera voor de verschillen tussen een handeling, de handeling van een personage op toneel, en die van een personage in een film? Alledaagse handelingen hebben zeker een moreel aspect, maar hoe zit het met wat personages net-alsof doen? Kunnen personages wel iets doen? Wat is de grens tussen het morele alledaagse leven en de autonome kunstpraktijk?

Acteren op toneel en in film
Acteren op toneel en in film
Cacaofabriek logo

Kies een taal