Met een unieke vorm van progressieve rock - inclusief veel klassieke elementen - manifesteerde Focus zich in de eerste helft van de jaren '70 als het meest succesvolle en meest gewaardeerde exportproduct van de Nederlandse popmuziek. De hoofdzakelijk instrumentale hits ‘Hocus Pocus’, ‘House Of The King’ en ‘Sylvia’ hebben zich als tijdloos bewezen. Albums als ‘Moving Waves’, ‘Focus 3’ en ‘Hamburger Concerto’ staan te boek als monumentaal.
Onder anderen Dave Grohl, Rush en Marillion hebben hun grote waardering voor Focus uitgesproken. Bandleden van Opeth en Enslaved beschouwen de Nederlanders zelfs als een van hun belangrijkste inspiratiebronnen. Nike gebruikte de wereldhit ‘Hocus Pocus’ in de commercial tijdens het WK voetbal in 2010. Hetzelfde nummer is bovendien te horen in de remake van de Amerikaanse sciencefiction-actiefilm ‘RoboCop’.
Bezetting
Thijs van Leer – Hammond orgel, dwarsfluit & zang
Menno Gootjes – gitaar
Udo Pannekeet – bas
Pierre van der Linden – drums