In the Mood for Love, de zevende film van Wong Kar-wai, is de ultieme liefdesfilm, het beste bewijs dat de grootste liefdes zich vooral tussen hoofd en hart afspelen, niets vuriger voelt dan de luchtstroom bij het passeren van een bemind persoon. Dat in de liefde alles waar is. De gestolen kus evenzeer als de gedroomde.
Filosofilm gaat over net wat verder dan alleen het kijken naar een film. Wat voor achterliggende kwesties worden in de film vertoond? Komen deze overeen met ons moraal en hoe vallen deze films binnen de 21e eeuw? Als het gaat om de combinatie van films en filosofie bestaan er minstens twee type films: films die een filosofische kwestie als onderwerp hebben en dit met beeldverhaal tot leven brengen en films die met hun materiaal iets filosofisch duidelijk maken. Dr. Rob van Gerwen gaat met ons in gesprek over de betreffende filosofische kwesties van de film. Vandaag handelt het over de film In The Mood For Love. In het Hong Kong van 1962 worden meneer Chow en mevrouw Chan buren. De eerste toenaderingspogingen tussen hen komen tot stand als ze beseffen dat hun echtgenoten waarschijnlijk een affaire met elkaar hebben. Ze beramen een wraakcomplot en beginnen een relatie met elkaar. Maar kan hun relatie die bestaat uit behoefte en verlangen wel stand houden?
klik hier om akkoord te geven op het plaatsen van marketing cookies en deze video te bekijken
Meld je aan en ontvang ons laatste nieuws!